PIRLS
Cieľom medzinárodného hodnotenia bolo získať celkový obraz o úrovni čitateľskej gramotnosti a vyučovania čítania v zúčastnenej krajine s možnosťou porovnať tieto výsledky s výsledkami iných krajín. Výsledky majú slúžiť predovšetkým tvorcom vzdelávacej politiky, pedagógom a výskumníkom ako podnet pre ďalšie rozhodnutia alebo aktivity v oblasti rozvoja čitateľskej gramotnosti na Slovensku.
Participujúce krajiny
Argentína, Belize, Bulharsko, Kanada (Ontário, Quebec), Kolumbia, Cyprus, Česká republika, Anglicko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Hong Kong, Maďarsko, Island, Irán, Izrael, Taliansko, Kuvajt, Lotyšsko, Litva, Macedónsko, Moldavsko, Maroko, Holandsko, Nový Zéland, Nórsko, Rumunsko, Ruská federácia, Škótsko, Singapúr, Slovenská republika, Slovinsko, Švédsko, Turecko, USA.
Zručnosti v čítaní si otestovalo približne 6000 štvrtákov v 167 slovenských školách
– z našej školy 48 štvrtákov.
Celkový celonárodný podiel žiakov SR, ktorí dosiahli stanovené úrovne bol nasledovný:
NAJVYŠŠIA ÚROVEŇ
|
VYSOKÁ ÚROVEŇ
|
PRIEMERNÁ ÚROVEŇ
|
NÍZKA ÚROVEŇ
|
ANI NAJNIŽSIA ÚROVEŇ
|
Celkový celonárodný podiel žiakov SR, ktorí dosiahli stanovené úrovne:
|
8,0 %
|
43,3 %
|
78,8 %
|
94,4 %
|
5,6 %
|
Podiel našich žiakov
|
22,9 %
|
54,2 %
|
22,9 %
|
-
|
-
|
Najlepšie výkony v čítaní dosiahla Ruská federácia, Honkong a Singapúr.
Slovenskí žiaci spolu so žiakmi z ďalších 26 krajín dosiahli významne lepší výsledok než je medzinárodný priemer. V porovnaní so zúčastnenými krajinami EÚ alebo OECD dosiahli výkony na úrovni priemeru
Výkony slovenských žiakov v čítaní sa oproti roku 2001 významne zlepšili.
Slovenskí žiaci dosiahli relatívne lepšie výsledky v čítaní pre literárny zážitok než v čítaní pre získavanie informácií.
Taktiež dosiahli relatívne lepšie výsledky na škále interpretovania a hodnotenia než na škále vyhľadávania informácií a vyvodzovania záverov.
Najvyššiu úroveň čitateľských zručností dosiahlo 8 % slovenských žiakov, 43% dosiahlo vysokú úroveň, priemernú 80% a nízku úroveň 94%. Rizikovú skupinu a nízku úroveň 94%.
Rizikovú skupinu žiakov tvoria predovšetkým žiaci, ktorí nedosiahli ani najnižšiu stanovenú úroveň, resp. dosiahli iba nízku úroveň čitateľských zručností. Do tejto kategórie žiakov spadá až 20% slovenských žiakov.
Najväčší podiel žiakov dosahujúcich najvyššiu úroveň čitateľských zručností sa zistil v Bratislavskom kraji a najmenší podiel v Nitrianskom kraji. Naopak, najväčší podiel žiakov s minimálnymi čitateľskými zručnosťami sa vyskytol v Banskobystrickom, Prešovskom a Košickom kraji, kde sa nachádzalo najviac žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Späť