Čítame s Osmijankom
Cieľ: Tvorivou prácou s knihou rozvíjať vnútornú motiváciu žiakov, prinášať žiakom radosť, nadchnúť ich a formovať vzťah k učeniu sa a zároveň pomáhať im vytvárať si dobrý vzťah ku knihám a k čítaniu. Prostredníctvom citových zážitkov rozvíjať čitateľské zručnosti žiakov.
Počet zúčastnených žiakov: 74 žiakov 2. A, 2. B, 2. C, 2. D triedy ZŠ Nevädzová 2 v Bratislave
Zúčastnení pedagógovia:
Mgr. Z. Macudzinská, Mgr. Adamicová, Mgr. Meszárosová, Mgr. Hríbová
Koordinátor: Mgr. Z. Macudzinská
Realizácia:
Tvorivá práca s knihami bola realizovaná celoročne v štyroch etapách. Každú etapu kreovalo čítanie jednej rozprávkovej knihy.
1. Osmijankove rozprávky /Krista Bendová/
2. Štyri škriatkovia a víla / Ján Uličiansky/
3. Marína a povaľači /Andrea Gregušová/
4. Sofia a tekvička /Pat Zietlow Miller/
Druháci našej školy sa zapojili s obrovským nadšením do súťaže „Čítame s Osmijankom“. Realizovali sme ju v etapách a priestormi školy sa niesla úžasná atmosféra. Triedne učiteľky čítali nahlas spoločne so žiakmi. Veľa žiakov dostalo uvedené knihy na Vianoce pod stromček.
Najväčší úspech mali Osmijankove rozprávky a Osmijanko, ktorými sme odštartovali prvú etapu. Príhody Osmijanka a jeho verného kamaráta Osmidunča deti natoľko zaujala, že sa ich dožadovali aj po skončení vyučovania. Po ich prečítaní žiaci živo diskutovali, smiali sa, kreslili a spolupracovali pri vytváraní modelu Osmijanka v životnej veľkosti.(fotogaléria 1)
Výber druhej knihy sme konzultovali s kultúrnou pracovníčkou, recitátorkou a amatérskou divadelníčkou Mgr. Eliškou Sadílekovou, ktorá prišla do školy aj s dcérou a pripravila pre našich žiakov emotívne inscenované čítanie knihy „Štyria škriatkovia a víla“. Táto netradičná forma práce s knihou podnietila fantáziu a naštartovala aktivitu žiakov. Deti vyrábali obrázkové symboly štyroch ročných období, s ktorými vykonávali rituálny obrad striedania jednotlivých období v roku. (fotogaléria 2)
Pri tvorivej práci s knihou „Marína a povaľači“, pri dramatizácii a oživovaní postavičiek pavúka, komára a netopiera sa prejavil u žiakov aj vysoký stupeň iniciatívy. Veľmi pekne vypracovali písomné úlohy a nakreslili k nim obrázky. Bolo príjemné vybočiť zo stereotypu tradičnej školy a spestriť žiakom vyučovanie. (fotogaléria 3)
Veľmi dobrou voľbou bola aj kniha „Sofia a tekvička“, kde pri práci s knihou žiaci mali možnosť zapojiť všetky zmysly. Podľa vzoru hlavnej hrdinky príbehu si vytvorili hračku z ovocia a zeleniny. Niektorí svoje výtvory pojedli skôr, než sme ich stačili odfotografovať. (fotogaléria 4)
Čítanie žiakov zaujalo, učenie vnímali ako zábavu a disciplinovane a s radosťou plnili úlohy, ktoré sme odoslali do celoslovenskej súťaže. Tvorivé formy práce s knihou obohacujú žiakovo rácio a prispievajú ku skvalitňovaniu výučby slovenského jazyka a literatúry.
Mgr. Z. Macudzinská
Späť