„Povedz mi rozprávku“
Inovatívne prístupy, netradičné organizačné formy a zážitok skvalitňujú a spestrujú vyučovanie. Pri príležitosti Medzinárodného dňa školských knižníc – 24. 10. 2015 sme sa rozhodli realizovať vo vyučovaní projekt, ktorý je zameraný na rozvíjanie čitateľskej gramotnosti, kľúčových kompetencií slovenského jazyka a literatúry.
Cieľ projektu: Prostredníctvom zážitku pestovať u žiakov trvalý a pozitívny vzťah ku knihám, k školskej knižnici a ku kultúrnym hodnotám.
Autorka projektu: Mgr. Zdena Macudzinská
Termín: 20. 10. – 26. 10. 2015
Účastníci: 43 žiakov 2. A a 4. A triedy Základnej školy Nevädzová 2 v Bratislave, 4 pedagógovia: Mgr. Zdena Macudzinská, Valéria Macudzinská, Jaroslava Nagyová, Mgr. Lucia Knappová
Koordinátor projektu: Mgr. Zdena Macudzinská
Realizácia projektu: 4 etapy prostredníctom aktivít
- Zážitková hodina so spisovateľkou Annou Varadinovou a ilustrátorkou Jankou Dallosovou
20. 10. 2015 fotogaléria
- Exkurzia do Múzea bábkarských kultúr a hračiek Modrý Kameň –
interaktívna výstava Dotkni sa stredoveku, bábkarské tvorivé dielne
22. 10. 2015 fotogaléria
- Tvorivá dielňa v spolupráci s firmou Grey Parafina v zastúpení Mgr. Jany Findlovej – výroba obalu na denník „Zážitky s rozprávkou”, prvý záznam do denníka
23. 10. 2015 fotogaléria
- „Oci, mami, čítajte s nami!“ – zážitková hodina v školskej knižnici v prítomnosti rodičov s pozvaním rodičov na výstavu starých, historických kníh vo vestibule školy pod názvom „Hľadá sa najstaršia kniha“
26. 10. 2015 fotogaléria
1. aktivita: Zážitková hodina so spisovateľkou
20. 10. 2015 sme pozvali spisovateľku Annu Varadinovú a ilustrátorku Janku Dallosovú do našej školy, aby povzbudili našich malých čitateľov v úsilí čítať rozprávkové knihy, dodali odvahu vyjadrovať svoje názory a pocity, pomohli rozvíjať detskú osobnosť nielen po stránke vedomostnej, ale i duchovnej a mravnej. Čas strávený so spisovateľkou mal podobu rozprávkovej vyučovacej hodiny. Deti zatvorili oči a odovzdali sa svojej fantázii. K vytváraniu predstáv im pomohol počutý text rozprávky, ale i bábka žabky, ktorú im predstavila ilustrátorka Janka Dallosová. Nechýbali ani šaty a korunka pre budúcu princeznú. Žiaci 2. A si vypočuli z úst spisovateľky rozprávku Žabka Karolínka. Literárna postava žaby dominovala i v rozprávke Žabí kráľ, ktorú spisovateľka čítala v 4. A. Ako v každej rozprávke, tak i v prečítaných rozprávkach bolo zlo prekonané. Spisovateľka niektoré svoje rozprávky zhudobnila. Na hodine pesničky predspievala a spoločne s ilustrátorkou spievali i žiaci. Ilustrátorka prekvapila deti zbierkou obrázkov. Ukázala im obrázky dobových odevov šľachty a ich detí a opísala, ako sa šľachtici a šľachtičné obliekali. Žiaci boli zvedaví, veľa sa pýtali a obe dámy trpezlivo odpovedali. Krátka pripomienka života na hrade vhodne motivovala žiakov k druhej aktivite.
Mgr. Z. Macudzinská, V. Macudzinská
a kolektív 2. A a 4. A triedy
2. aktivita: Exkurzia do Múzea bábkarských kultúr a hračiek
Modrý Kameň
22. október 2015 bol pre žiakov 2. A a 4. A výnimočný. Žiaci mali bohatý celodenný program. Navštívili Múzeum bábkarských kultúr a hračiek Modrý Kameň, ktorý sídli na hrade. Lektorka Dáša Ďuríková stručne oboznámila žiakov s jeho históriou. Hrad pozostáva zo zrúcanín gotického hradu z 13. stor. a z barokového kašieľa z druhej pol. 18. stor. Patril šľachtickému rodu Balašovcov a dôležitú úlohu zohral pri obrane pred tureckými vpádmi. V súčasnosti sa v ňom nachádzajú kultúrno-umelecké, historické, archeologické a národopisné zbierky. My sme mali možnosť vidieť architetonicky najcennejšiu časť kaštieľa hradnú kaplnku. Miška Šurnovská z 2. A rozozvučala hradné steny klavírnou skladbou, ktorú zahrala na starom krídle. Žiaci boli rozdelení do dvoch skupín. Každá mala svoj vlastný program a po jeho ukončení sa navzájom vymenili. Jedna sa zúčastnila prehliadky a interaktívnej výstavy Dotkni sa stredoveku. Žiaci mali možnosť dotýkať sa exponátov, ktoré priamo súvisia s výučbou, chytiť stredovekú zbraň a štít, nasadiť prilbu, odfotografovať sa. Dozvedeli sa o živote ľudí v stredoveku. Spoznávali bežný život šľachty, služobníctva, detí, vojakov. Videli dobové oblečenie ľudí v stredoveku na figurínach, repliky zbraní, nástroje, ktoré v tej dobe ľudia používali. Žiaci sa dozvedeli, čo robievali ľudia v stredoveku, čo jedávali, ako sa zabávali. Nahliadli i do podzemných priestorov hradu.
Pri prehliadke múzea lektorka rozprávala o histórii hračiek. Dievčatá zaujal dom pre bábiky s dobovým zariadením. Ďalej lektorka rozprávala o histórii bábkového divadla. V stredoveku sa hrávalo divadlo v kostoloch, lebo chudobní ľudia boli negramotní, nerozumeli latinčine a cirkev potrebovala osloviť čo najviac ľudí. Neskôr vznikli javiská. Deti spoznávali rôzne typy divadelných bábok, spôsob ich ovládania – marionety (vedené na drôte zhora, kde vahadlo a nite zabezpečujú pohyb bábok), maňušky (vedené zospodu na ruke), javajky (vedené zospodu na drôte, tyčke), tieňové bábky, improvizované bábky, prstové bábky, luminiscenčné - natreté reflexnou farbou, ktoré pod UV svetlom svietia. Novodobou bábkou je bábka pre animovaný film, ktorá má kĺby uspôsobené tak, aby vydržala v nastavenej polohe, ako si filmár želá. V areáli hradu sa zachovala i posledná maringotka.
V múzeu sa nachádza divadelná sála so štyrmi typmi divadiel, tvorivá dielňa a hračkárska herňa. Žiaci strávili čas v tvorivej dielni, kde sa vyrábajú bábky, kulisy, scény a iné rekvizity. V bábkovej dielni pod ohľadom a odborným vedením múzejného pedadóga PhDr. Jaroslava Hanka žiaci 2. A vytvárali vlastné bábky k
rozprávke Žabka Karolínka a žiaci 4. A k rozprávke Žabí kráľ. Útulne zariadená hračkáreň deti nelákala tak ako divadelná sála. PhDr. J. Hanko pripravil žiakom pomôcky, vysvetlil postup práce a rozdelil úlohy. Žiaci pracovali v duchu kooperatívneho vyučovania – vyrábali kulisy, maľovali plošné bábky, nacvičovali scenár, pripravovali zvuk a osvetlenie.
Každá trieda nacvičila bábkovú hru k svojej rozprávke. Po obede druháci zahrali tieňové divadlo štvrtákom a štvrtáci na oplátku druhákom. Vyslúžili si potlesk od kamarátov a pochvalu od múzejného pedagóga, triednych učiteliek a vychovávateliek.
Modrý Kameň je známy Gaštanicou,v ktorej rastie veľa jedlých gaštanov a preto sa každoročne v areáli hradu konajú gaštanové slávnosti. My sme mali možnosť vidieť ich výstavu. Deti si odnášali nezabudnuteľné zážitky a drobné suveníry.
Žiaci strávili deň na hrade v atmosfére hravosti a uvoľnenosti. Naplánovaný vzdelávací program rozvíja osobnosť dieťaťa, jeho zručnosti a tvorivosť. Učí deti spolupracovať, vedie ich k úcte ku kultúrnym hodnotám. Zážitky vyvolávajú emócie a podnety na rozprávanie, ktoré žiaci zúročia v tretej aktivite.
Mgr. Z. Macudzinská, V. Macudzinská, Mgr. L. Knappová,
J. Nagyová a kolektív žiakov 2. A a 4. A triedy
3. aktivita: Tvorivá dielňa
23. 10. 2015 žiaci 2. A začali vyučovanie netradične. Uvítali medzi sebou Mgr. Janu Findlovú z firmy Grey Parafina a pripomenuli si deň strávený na hrade Modrý Kameň, výrobu bábok, tieňové divadlo i čo tomu predchádzalo – zážitkovú hodinu so spisovateľkou. Práve rozprávka, ktorá si svojou fantastickou dejovou líniou s ľahkosťou opantá detské srdcia, odštartovala celý sled udalostí spojených so zážitkom. Spoločne so žiakmi sme sa dohodli, že si založia denník, do ktorého si budú zapisovať všetko, čo zažijú v súvislosti s rozprávkou. Preto i pomenovanie denníka nesie titulok „Zážitky s rozprávkou“. S radosťou a patričnou úctou pristúpili k výrobe obalu na svoj denník. Všetky pomôcky zabezpečila firma Grey Parafina. Jej zástupkyňa Mgr. Findlová vysvetlila žiakom postup práce a krok za krokom usmerňovala ich činnosť. Obal z tvrdého papiera oblepený farebnými kusmi látok a rámiky pre nápis, na ktoré žiaci použili pečiatky, mali evokovať staré časy. Žiaci sa tešili zo svojich výtvorov a s rovnakým nadšením začali opisovať svoje zážitky. Podobné slohové práce písali i žiaci 4. A triedy.
Mgr. Z. Macudzinská
4. aktivita: Hodinka s rodičmi
Dňa 26. októbra 2015 pri príležitosti Medzinárodného dňa školských knižníc sme uskutočnili podujatie pod názvom „Oci, mami, čítajte s nami!“. Pre účastníkov projektu „Povedz mi rozprávku“ to znamenalo vyvrcholenie a ukončenie všetkých aktivít. Pripomenuli sme si všetky etapy projektu – zážitkovú hodinu so spisovateľkou, exkurziu v Múzeu bábkarskych kultúr a hračiek Modrý Kameň, interaktívnu výstavu „Dotkni sa stredoveku“, tvorivé bábkarské dielne – výroba bábok, zahranie tieňového divadla, tvorivé dielne v škole – vytvorenie denníka, napísanie prvého zážitku, výroba obalu. Poslednou aktivitou bola hodina strávená s rodičmi, kde deti mali možnosť odprezentovať svoje výtvory, vyjadriť svoje názory a pocity. Najskôr žiaci reprodukovali rozprávku o žabke Karolínke, ktorá túžila stať sa princeznou. Do tejto časti sme zakomponovali didaktickú hru „Karolínka – pozor daj, rýchlo z lekna zosadaj!“. Hra vychádzala z prečítanej rozprávky a zamerali sme sa na uvoľnenie a vytvorenie príjemnej atmosféry a dobrej spolupráce medzi žiakmi. Žiaci pracovali ďalej v skupinách. Každá skupina si prizvala jedného rodiča – pomocníka. Spoločne v skupinách žiaci s rodičmi riešili kvapkové úlohy, hľadali informácie v encyklopédiách, pomáhali si a rodičia následne čítali z encyklopédie správne odpovede. Na základe prečítaného žiaci spracovali informácie do hodnotných projektov.
Slávnostným aktom bolo čítanie zážitkov zo svojich denníkov pred rodičmi a spolužiakmi. Túžba podeliť sa o svoj zážitok s inými a zároveň prezentovať, čo detské ruky a um vytvorili, zbavuje žiakov ostychu a napätia, rozvíja vyjadrovacie schopnosti a zručnosti.
Kniha – prameň poznania je pre nás nekonečným zdrojom inšpirácie. V našom prípade: kniha – rozprávka – hrad – vzdelávací program na hrade – historické divadlo – divadelná dielňa – bábka – tieňové divadlo – rozprávanie – písanie komunikátu – prezentácia pred rodičom – čítanie rodiča – návrat k starej knihe. Pri práci s knihou prostredníctvom zážitku boli u žiakov zastúpené všetky zmysly. Žiaci prostredníctvom zážitku mohli objavovať čistotu slova a hodnotu knihy.
Zážitkové formy práce s knihou rozvíjajú čitateľské kompetencie, čitateľskú kultúru, pestujú dobrý a trvalý vzťah žiakov ku knihe.
Mgr. Z. Macudzinská
Späť